Белязани със знака за 2014
ОТЛИЧИТЕЛНИ ЗНАЦИ СТАЛКЕР 2012
ОТЛИЧИТЕЛНИ ЗНАЦИ СТАЛКЕР 2011
НЕОХРАНЯЕМА ЗОНА 2012
Титаник Бенд 100
Белязани със знака за 2010
Helvetika again
Отново в NЕOхраняeмата зона
NEOхраняема зона 2011
TOP 12 FINAL
Отново в NЕOхраняeмата зона
Българското студио за графичен дизайн „Сталкер” събира 33 автори
28.02.2011 - 17:31
Очаквана всеки път от артистичната общност на Варна като като провокация към традицонализма във визуалните изкуства, годишната изложба на студиото за графичен дизайн „Сталкер” се открива в художествения музей „Георги Велчев” на 1 март под познатото име „Неохраняема зона”, този път с акцент върху NEO.

За първи път сталкерите нарушават географското единство на празнуването на своя рожден ден и изнасят цяла отделна изложба в галерия „Буларт. Там един от основателите на студиото - Мария Зафиркова, показва самостоятелния си проект „HelvetiKa Again” . Това са 9 нови акрила камерен формат, посветени на любовта и младостта. „А HelvetiKa, - както обяснява арт директорът на „Сталкер” Димитър Трайчев, - е култов шрифт, който миналата година навърши 50, най-популярният и най-охулван шрифт икона на ХХ век. И Зафиркова раздава фонетична справедливост.”

Кой населява зоната в музея „Георги Велчев”? Участниците представя Трайчев:

„Това е зона с персонални покани, където поканеният може да безчинства. Този път в зоната са 33 артисти. За първи път си разрешаваме да каним звезди от наднационално значение – Надежда Олег Ляхова и Кирил Прашков. Първо, защото те са отговорни хора по принцип, второ, защото в своите проекти обичат да работят с типография, а това е наша територия. Те също осъмват по печатници и се сблъскват с проблемите на работническата класа.

Доайенът Гаро Кешишян застава до тях с една перфектна класическа черно-бяла фотография без грам еротика. Своето достойно място в изложбата имат и утвърдени артисти от средното поколение като Теди Лихо, Сашо Анастасов и Пламен Монев.”

Естествено, графичният дизайн е гръбнак на експозицията, а фундаменталната мощ на 19-те творчески години на студиото е събрана в „Стената Сталкер – Топ 12”. Това е продуктът от едногодишна акция с включване на 12 дизайнери и публични личности. Повече за топ 12 – на www.stalker.bg. Там са публикувани набралите най-много гласове изображения от създаването на „Сталкер” досега.

„Това са 19 години – казва Трайчев – Приоритетите се препотвърждават, но динамичната среда изисква гъвкавост в избора на средствата. Затова ние планираме разширяване на хоризонтите на компетентност на експертите в „Сталкер” и търсим повече интердисциплинарни партньорства.”

Какво се случва на дизайнерското поле в зоната? Отговорът на Трайчев:

„Класическите тенденциите са видими в огромния системен труд на Александър Георгиев, който проследява логиката на конструиране и употреба на един логотип. Васил Кателиев също представя премеждията на едно лого.

Екзотичната двойка Кондова/Парк, която прави своя силен дебют, вкарва зрителя в една архитектурна утопия. Отново архитектурна идея, но в автоироничен прочит предлага Андрей Кулешов с „Направи си сам Кайсиева градина” – игра с панелки за напреднали.

Стойчо Чакъров загърбва територията на дизайна и нагазва във водите на чистото изкуство. В съседния коридор бяга Светлин Велинов – създател на фентъзи образи с многобройна международна агитка. Йордан Желев – дизайнерът с огромна популярност като автор на етикети за вино, показва една от любимите си калиграфии в духа на Халифата.

За първи път може да се види новата утвърдена визия на юбилейното 85-то издание на международния музикален фестивал „Варненско лято” 2011 на Миляна Стоилова. Това е един проект, пълен с технологични неизвестности, какъвто никой не е посмявал да реализира досега във Варна. Те биха могли тотално да променят картината. Плакатът ще бъде тест за куража на всяка печатница и предпечат.

Мила Петкова разказва историята на Microstock и дава писмени практически съвети на дизайнерите за коректно ползване на изображения от мрежата.

Тенденцията за все по-силно присъствие на текстовите масиви поражда нови отговорности и нов тип комуникация между зрител и творба. Ярък пример е проектът на Нина Локмаджиева, който превръща обикновената битова досада в наръчник по междукултурно оцеляване.”

Наложил се през годините като гуру на график дизайна във Варна, Трайчев с готовност обобщава същностното за професията:

„Дизайнерът се докосва до твърде много неща по пътя от измислянето до реализацията, работи с много експерти от различни области. Самото понятие дизайн включва в себе си мултифункционална личност, а работата с текстове, изображения, технологии и медии ни задължава да бъдем активни комуникатори.”

Изложбата „Неохраняема зона” ще бъде открита в 18,30 ч. на 1 март. Тогава „Сталкер” ще връчи и своите годишни награди за активно присъствие в зоната на високо напрежение между изкуство и бизнес.